Op het kruispunt Wittevrouwen/Kapittelpad vond in maart 2023 een ernstig ongeluk plaats. De betrokken fietser overleed later aan zijn verwondingen in het ziekenhuis.
Op 10 april heeft de Fietsersbond Almere een melding bij de gemeente gemaakt om het kruispunt veiliger te maken. Helaas was het kruispunt, zelfs 3 maanden na het ongeluk, nog steeds in dezelfde staat als voor het ongeluk.
Inmiddels is het kruispunt aangepast, maar helaas werden alle punten die de Fietsersbond Almere aan de gemeente heeft gestuurd genegeerd. We zijn ook niet benaderd door de gemeente om mee te denken over de herinrichting.
Wij betreuren dit ten zeerste, omdat we van mening zijn dat de gemeente in Almere meer oog moet hebben voor de fietsveiligheid.
Geen voorrang meer voor fietsers
De gemeente heeft besloten dat fietsers die van de brug komen geen voorrang meer hebben. Wij vinden dat fietsers op een doorgaande route binnen de bebouwde kom wel voorrang zouden moeten krijgen. De brug verbindt niet alleen de nieuwe wijk Oosterwold, maar ook andere wijken in Almere met Huizen, Blaricum, Laren, Eemnes, Hilversum, enzovoort. Terwijl het autoverkeer bijna op de bestemming is.
Het ongeluk werd veroorzaakt doordat een automobilist de voorrang van een fietser negeerde, en nu wordt de voorrang de fietsers ontnomen. Het kan niet de oplossing zijn om de verantwoordelijkheid alleen bij de zwakste verkeersdeelnemers te leggen, gezien het toenemende autoverkeer.
Slechte zichtbaarheid blijft een probleem
In onze melding aan de gemeente hebben we al in april duidelijk gemaakt dat goede zichtlijnen cruciaal zijn voor de veiligheid op dit kruispunt. Helaas zijn deze niet aangepakt. Sterker nog, het hoge gras zorgt ervoor dat de zichtbaarheid nu nog slechter is dan voorheen.

De zichtbaarheid blijft slecht en automobilisten worden niet gewaarschuwd voor een oversteekplaats.
Geen borden die wijzen op verandering van de situatie
Noch automobilisten, noch fietsers worden gewaarschuwd voor de gewijzigde voorrangssituatie. Iemand die hier regelmatig langsrijdt, zou het te laat kunnen opmerken en een fatale fout kunnen maken. Vooral voor fietsers die de brug afrijden, kan dit gevaarlijk zijn, omdat ze niet alleen snelheid hebben, maar ook nog eens een bord hebben met sterk vervaagde kleuren…

Heb je het bord ‘Verleen voorrang’ gezien? Je ziet het zo over het hoofd, en dan is het misschien te laat…
Onvoldoende kwaliteit van bebording
Het belangrijkste bord op het nieuwe kruispunt is het bord dat afdalende fietsers op de brug laat zien dat ze voorrang moeten verlenen. Helaas is dit bord bijna niet meer te zien. Dit bord stond al eerder op dit kruispunt, maar dan voor automobilisten. We hadden al gevraagd om dit bord te vervangen, omdat het in slechte staat verkeert.

Het bord is einde leeftijd. In ieder geval had het al vervangen moeten worden, omdat het niet meer duidelijk zichtbaar is.
Geen waarschuwingsbord oversteekplaats fietsers
Er ontbreken borden van het type “Verkeersbord J24 – Vooraanduiding oversteekplaats” die automobilisten waarschuwen voor overstekende fietsers. Het is onbegrijpelijk dat deze borden niet zijn geplaatst op een locatie waar eerder een ernstig ongeluk met dodelijke afloop heeft plaatsgevonden.
Conclusie
Wij zijn van mening dat het besluit om de voorrangssituatie te veranderen niet de juiste maatregel is om dit kruispunt veiliger te maken. Zeker niet zorgvuldig met de huidige inrichting en het ontbreken van aanvullende bebording. We zijn ook teleurgesteld dat de gemeente onze input volledig heeft genegeerd en ons niet heeft betrokken bij de nieuwe planning.