Direct naar inhoud
Fietsersbond Almere

Interview met SP lijsttrekker David de Vreede

1. Wat kunnen we van uw partij verwachten om het fietsen in Almere te bevorderen?

Het is slecht gesteld met het onderhoud van fietspaden en (fiets)bruggen in Almere. De SP wil stevig investeren in het herstel en onderhoud hiervan.

Verder gaan we scooters weren van fietspaden, fatbikes ontmoedigen en voeren we een stads brede milieu zone in waarmee we oude diesels en 2-takt scooters in zijn geheel gaan weren van Almeerse wegen. Zo worden fietsers en voetgangers beschermd tegen blootstelling aan schadelijk fijnstof.

Ook voeren we in de stadscentra zero-emissie zones in voor vrachtvervoer. Zo zal de luchtkwaliteit verbeteren en kunnen fietsers zich gezonder verplaatsen door Almere.

Tot slot zorgen we voor goede verlichting langs fietspaden. Met name langs fietspaden waar men zich momenteel onveilig voelt.


2. Waarin blinkt Almere uit op fietsgebied? Welk van deze positieve punten zou uw partij nog verder willen versterken?

Almere is de meest verkeersveilige grote stad van Nederland en de op een na veiligste gemeente van Nederland qua verkeersveiligheid. Hier zijn wij trots op en daarom willen wij ons inspannen om de verkeersveiligheid, maar daarnaast ook de sociale veiligheid en het gevoel van veiligheid onder fietsers in de stad te verbeteren.


3. Welke fietsknelpunten willen jullie als eerste aanpakken?

Wij willen in samenwerking met partners, zoals de fietsersbond, een enquête houden onder fietsende Almeerders om hen op democratische wijze te vragen waar hun wensen liggen en waar zij momenteel knelpunten ervaren. Op basis van de uitkomst van de enquête willen we een verbeterplan opstellen om de knelpunten weg te nemen.


Enkele fietsknelpunten in Almere zijn:

4. Wat is het standpunt van jullie partij over deze knelpunten?


5. Wilt u verder nog iets kwijt over hoe uw partij het aantrekkelijk en veilig fietsen in Almere wil bevorderen?

Zoals eerder geschreven is Almere de meest verkeersveilige grote stad en op een na veiligste gemeente van Nederland qua verkeersveiligheid. Sommige partijen zullen daardoor denken dat het wel goed is zo. De SP niet. Wij zijn trots op de goede verkeersveiligheid in Almere en willen deze nog verder verbeteren. Daarnaast willen we ook de luchtkwaliteit langs drukke wegen sterk verbeteren, zodat het niet alleen veilig fietsen is in Almere, maar ook gezond!